Spędzasz dużo czasu w pozycji siedzącej? Rozciągaj się! (przykładowe ćwiczenia)

Badania nad zagrożeniami wynikającymi z siedzącego trybu życia prowadzono na próbie 92 tysięcy ludzi przez 12 lat. Osoby, które spędzały więcej niż 11 godzin dziennie w pozycji siedzącej, były o 21% bardziej narażone na zgon z powodu raka i o 27% z powodu chorób serca niż ci badani, którzy na krześle spędzali co najwyżej 4 godziny dziennie. Ponadto, siedzenie godzinami niekorzystnie wpływa na metabolizm, podnosi poziom niezdrowych trójglicerydów i obniża poziom dobrego cholesterolu HDL.

Jeśli przykładowo, Twoja praca wymaga od Ciebie wielu godzin w pozycji siedzącej, opcji na trochę ruchu nie masz zbyt wiele, ale zawsze możesz się porozciągać. Rozciąganie zwiększa napływ krwi do mięśni i rozluźnia je, przyspieszając regenerację; powiększa ruchomość stawów, dzięki czemu zachowujesz prawidłową sylwetkę i prawidłowo wykonujesz ćwiczenia. Z kolei duża ruchomość pozwala na pracę w pełnym zakresie ruchu i oddziałuje na mięsień na całej jego długości. Stretching wzmacnia też i uelastycznia ścięgna oraz więzadła.

Oto 4 proste ćwiczenia, które z łatwością możesz wykonać w pracy:

Ćwiczenie 1
11. Wyprostuj plecy.
2. Skręt w prawo.
3. Barki opuść, odklej ręce od ciała.
4. Uszy na tej samej wysokości.
5. Wytrzymaj 5-10 oddechów.
6. Powtórz na drugą stronę.

Ćwiczenie 2
21. Rozstaw nogi, zrób skłon i umieść dłoń między stopami.
2. Bark do góry, rozluźnij brzuch, otwórz klatkę piersiową.
3. Wytrzymaj 5-10 oddechów.

Ćwiczenie 3
31. Rozszerz kolana i zrób skłon, opierając dłonie na blacie.
2. Dociśnij pośladki, rozciągaj kręgosłup i szyję.
3. Wytrzymaj 5-10 oddechów.

Ćwiczenie 4
41. Stań tyłem do biurka.
2. Oprzyj dłonie na blacie, biodra do przodu, pośladki spięte.
3. Unoś kość łonową i mostek.
4. Wytrzymaj 5-10 oddechów.

Źródło: menshealth
Rys.: Mirosław Łuckoś

Odsłon 1 265