Jak wybrać najbardziej wartościowy baton białkowy?

Wiele różnych sytuacji w życiu zmusza nas do tego,  aby sięgać po proste i szybkie zamienniki posiłków. Gdy nie mamy możliwości zjedzenia posiłku lub po prostu chcemy zaspokoić ochotę na słodkie, z pomocą przychodzą nam batony białkowe. Kupując je warto jednak wiedzieć na co zwrócić szczególną uwagę, aby produkt który chcemy zjeść był jak najlepszy jakościowo.

Cukry

Spora część batonów białkowych zawiera w swoim składzie różnego rodzaju cukry, poddane większemu lub mniejszemu przetworzeniu i właśnie ten składnik odżywczy jest największą wadą tego typu produktów żywnościowych . W składach batonów obecne są głównie:

  • cukier
  • syrop glukozowo-fruktozowy
  • syrop inwertowany
  • syrop skrobiowy
  • skrobia
  • glukoza
  • maltodekstryna.

Z reguły stosowanie powyższych cukrów ma na celu podbicie węglowodanów tanim kosztem. Są to bowiem bardzo tanie substancje, dzięki którym łatwo można zwiększyć kaloryczność produktu, niestety znacznym kosztem jakości.

Kupując batony białkowe warto wybierać te, oparte na poliolach, czyli cukrach alkoholowych. Ich zdecydowaną zaletą, jest nadanie produktom słodkiego smaku, przy około 40% kaloryczności cukrów. Wśród najczęstszych polioli wchodzących w skład batonów białkowych wyróżnić należy maltitol, z kolei rzadziej występujące to:

  • sorbitol
  • syrop sorbitolowy
  • syrop maltitolowy
  • izomalt
  • ksylitol
  • erytrytol

Te dwa ostatnie posiadają również ciekawe właściwości zdrowotne.

Niestety, w skład typowego batonu białkowego wchodzi z reguły około 15-20 g polioli, a dla części osób, których układ trawienny nie jest przyzwyczajony do metabolizowania takiej ilości, oznaczać to może problemy trawienne.

Białko

W batonach funkcjonalnych białko odgrywa bardzo istotną, jak nie najistotniejszą rolę. Warto więc zwrócić uwagę nie tylko na jego ilość, która z reguły mieści się w przedziale 18-25 g, ale również na pochodzenie i jakość. Niektórzy producenci tanim kosztem dodają słabej jakości białko sojowe lub hydrolizat glutenu pszennego. W składzie batonów powinniśmy szukać koncentratu białka serwatkowego lub białek mleka.

Błonnik

Na rynku znajdziemy również batony, w których cukry są znacznie ograniczone, a bazą jest dodatek 15-20 g błonnika. Bez wątpienia, to istotny element diety, jednak podobnie jak w przypadku polioli – ważny jest umiar. Pamiętaj, że dziennie zapotrzebowanie na błonnik wynosi 25-40 g.

Odsłon 618