Dlaczego arbuz ma wyższy indeks glikemiczny niż pizza?

Spoglądając uważniej na tabelę indeksów glikemicznych, można przeżyć szok, np. arbuz ma wyższy indeks niż pizza czy baton. Indeks wskazuje bowiem wpływ węglowodanów zawartych w produkcie, a nie wpływ takiej samej jednostki wagowej całego produktu. Przy określaniu indeksu podaje się porcje zawierające 50 g danego węglowodanu, a nie rzeczywiste porcje, jakie faktycznie zjadamy, a żeby zjeść np. 50 g węglowodanów z arbuza, trzeba pochłonąć aż półtora kilograma tego owocu i tylko nieco ponad 100 g pizzy z szynką. Koniecznie należy o tym pamiętać, gdy wybierając produkty w sklepie, sprawdzasz ich IG. Błędem jest ślepe i bezmyślne trzymanie się wskazań IG. Sam indeks nie uwzględnia bowiem faktu, że przyswajanie cukru zależy nie tylko od jego rodzaju, ale i od tego, z czym się go spożywa. Jeśli zjesz suchą bagietkę, to będzie ona miała bardzo wysoki IG, (ok. 90 w skali do 100) jednak wystarczy, że posmarujesz ją masłem i położysz plasterek sera, a IG gwałtownie spadnie. Szybkość przyswajania cukru zależy również od tego, czy jesz go z tłuszczem, czy z z błonnikiem. To dlatego czekolada i batony, chociaż bardzo słodkie, mają stosunkowo niski IG, bo zawierają sporo tłuszczu, a chleb razowy ma niższy IG niż pszenna bułka, bo zawiera więcej trudno trawionego błonnika. Pamiętaj, IG nie określa jednoznacznie, czy jedzenie jest dobre, czy złe i nie jest niezbędny do podejmowania racjonalnych wyborów żywieniowych. To tylko jedna z wielu wskazówek.

Odsłon 6 459