Alternatywa dla cukru: nektar i syrop z agawy to nie to samo – sprawdź na co zawracać uwagę

Agawa to sukulent podobny do aloesu. Pozyskuje się z niej słodki sok (nektar), który zawiera ponad 80% wody. Aby uzyskać bardziej stężony syrop, poddaje się go filtrowaniu i zagęszczaniu. Naturalny nektar z agawy zawiera niewiele cukrów, bo pierwotnie wchodzą one w skład fruktanów, które z kolei należą do fruktooligosacharydów. Związki z tej grupy są prebiotykami, a więc wspomagają rozwój korzystnej mikroflory jelit i wspierają zdrowie całego organizmu. Problem w tym, że podczas podgrzewania, fruktany ulegają rozkładowi do fruktozy i jej zawartość w syropie rośnie. Gdy minimalnie przetworzony syrop z agawy zawiera tylko 30-50% fruktozy, w tym przemysłowym jest jej już 70-90%! To więcej niż w miodzie (40%), a nawet w cukrze stołowym (50%). Jeśli chcesz włączyć syrop z agawy do diety, wybierz produkt o jak najciemniejszym kolorze – w większości będą to syropy surowe (raw) albo produkowane tradycyjną metodą, przy której temperatura podgrzewania nektaru nie przekracza 48ºC. Taki syrop zawiera najmniej cukrów, a najwięcej probiotycznych fruktanów. Ma też niski IG, wynoszący ok. 30. Ponieważ jednak syrop z agawy zawiera głównie fruktozę, nie należy używać go w nadmiarze. To dlatego, że fruktoza jest metabolizowana w wątrobie i w odpowiedzi na nią organizm wytwarza mniej insuliny. Po jej zjedzeniu wzrasta więc poziom cukru we krwi, co jest niekorzystne dla metabolizmu.

Odsłon 1 450