Glutamina – 11 powodów dlaczego warto ją stosować i w jakich dawkach

60% wszystkich aminokwasów składających się na tkankę mięśniową stanowi L-glutamina. Zobacz, jakie są najważniejsze i najbardziej istotne dla sportowców korzyści płynące z jej zażywania…

1. Stymulacja procesu budowy białek mięśniowych poprzez zwiększoną produkcję azotu – azot sprzyja utrzymaniu stanu, w którym nasze komórki mięśniowe mają największe możliwości na wzrost. Powierzchnie komórek powiększają się, stwarzając korzystne środowisko do nadbudowy tkanki mięśniowej.

2. Zmniejszenie katabolizmu mięśniowego oraz poprawa ogólnej wytrzymałości organizmu podczas trwania intensywnego wysiłku fizycznego – wynika to z faktu, iż glutamina może stanowić substrat do produkcji glukozy. Stosując ją, uzyskujemy dodatkowe źródło „paliwa” mięśniowego w przypadku nadmiernej utraty glikogenu mięśniowego. Poza tym, jako dominujący aminokwas szybko zostaje „podmieniony” w przypadku, gdy do katabolizmu już dojdzie.

3. Zwiększenie odporności organizmu – glutamina poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, którego głównym produktem jest glutation – silny wewnątrzkomórkowy przeciwutleniacz. Glutamina stanowi niezbędny składnik procesu jego powstawania. Poziom glutationu w organizmie jest kluczowym elementem zmniejszających ryzyko wszelkich chorób.

4. Zapobieganie przetrenowaniu i zakwaszeniu organizmu w przypadku intensywnych i długich cykli treningowych – poziom glutaminy we krwi jest wyznacznikiem stanu anabolicznego.

5. Przyspieszenie regeneracji oraz wpływ na wydzielanie hormonów poprawiających skład naszego ciała (np. hormonu wzrostu).

6. Poprawa funkcjonowania jelit – sportowcy stosujący rygorystyczne diety, szczególnie kulturyści, są narażeni na tzw. przeciążenia trawienne. Objętość i częstotliwość przyjmowanego pokarmu, spożywanego często na zimno, zmusza układ pokarmowy do wytężonej pracy. Glutamina określona została, jako główne paliwo dla narządów wewnętrznych, a jej działanie jako balsam kojący dla naszych jelit.

7. Usprawnienie funkcjonowania mózgu – glutamina jest skoncentrowana w mózgu w ilości 10 do 15 razy większej, niż we krwi w postaci kwasu glutaminowego. Może stanowić zastępcze źródło paliwa w przypadku braku glikozy.

8. Stabilizacja poziomu cukru we krwi – glutamina potrafi tłumić działanie insuliny, w przypadku kiedy cukier we krwi spada, dzięki czemu zapobiega jego dalszemu obniżaniu.

9. Pomoc w gojeniu się ran – glutamina używana jest do syntezy protein w tkance łącznej. Jej wysoki poziom wspiera ten proces, dzięki czemu zyskujemy zdecydowanie szybszy efekt naprawy uszkodzonych tkanek. Jest to bardzo istotne dla sportowców narażonych na wszelkie kontuzje.

10. Wzmocnienie serca – glutamina stanowi źródło energii dla mięśnia sercowego, a oprócz tego reguluje ciśnienie tętnicze.

11. Zmniejszona chęć sięgania po napoje słodzone oraz słodycze – wynika to z faktu, że glutamina ma wpływ na regulację poziomu cukru we krwi. Jeśli poziom cukru jest stabilny, nie dochodzi do gwałtownych wyrzutów insuliny, a to z kolei zapobiega napadom głodu.

Dawkowanie

Nasz organizm jest w stanie jednorazowo przyswoić, a następnie wykorzystać tylko określoną ilość glutaminy. W przypadku pierwszego kontaktu z tym suplementem, należy zaczynać od niewielkiej ilości dobowej ok. 10 g, którą można rozbić na 2-3 porcje przyjmowane w ciągu dnia o różnych porach. Najlepiej przyjmować glutaminę rano oraz po treningu, na pusty żołądek lub wraz z posiłkiem.

Osoby trenujące oraz te, które mają swój pierwszy kontakt z suplementacją glutaminą za sobą, mogą stosować dawkę dobową od 10 g do nawet 40 g. Tak duże dawki obowiązkowo powinny zostać podzielone równo na cały dzień, najlepiej na 10-15g przyjmowanych jednorazowo.

Warto wiedzieć, że glutamina, która stanowi wsparcie dla diet redukcyjnych powinna być stosowana zawsze przed i po wysiłku fizycznym.

Odsłon 6 998