FBW metodą 5×5 na zwiększanie masy mięśniowej

System 5×5 charakteryzuje się niską ilością powtórzeń oraz wydłużeniem przerw między seriami i polega na wykonaniu 5 serii po 5 powtórzeń każdego ćwiczenia w sesji. Powyższe wartości powodują, że treningi tym systemem nabierają charakter siłowy. Zatem u jego podstaw powinny znajdować się ćwiczenia wielostawowe, oparte na wolnych ciężarach. Włączając tę zasadę do treningu FBW, należy uwzględnić każdą grupę mięśniową. W związku z tym, że jest ich sporo, objętość pracy na każdą partię jest mniejsza, niż w systemach dzielonych. Ponadto, należy wziąć pod uwagę rolę, jaką pełnią dane mięśnie podczas różnych ćwiczeń. W jednych pełnią rolę wiodącą, w innych zaś, mogą służyć jako partia pomocnicza. Należy unikać więc sytuacji, gdzie najpierw zmęczymy daną grupę mięśni, a później nie będzie ona w stanie pełnić funkcji pomocniczej przy ćwiczeniach na inną partię. Podczas projektowania planu treningowego systemem FBW 5×5 można skupić się na jednym zestawie ćwiczeń i wykonywać go na każdej jednostce treningowej, bądź stworzyć 2-3 zestawy, które będą się przeplatały. Z racji, iż trening FBW 5×5 jest systemem typowo siłowym, aby uzyskać efekty w postaci większego podniesionego obciążenia, niezbędne jest zastosowanie dodatniego bilansu kalorycznego w diecie. Zbyt mała ilość kalorii może nie wystarczyć do nadbudowy zasobów energetycznych, w konsekwencji czego nie zwiększymy masy mięśniowej.

Odsłon 10 701